Varför persontrafik?

Infrastruktur för utveckling

Det händer väldigt mycket i området som sträcker sig från Östersund till Umeå. Den gröna omställningen och den växande besöksnäringen skapar nya arbetstillfällen och nya utvecklingsmöjligheter.

Klimatsmart

Studier visar att på kort sikt skulle 95 000 resor per år kunna flyttas från väg till järnväg och på längre sikt rör det sig om 132 000 resor per år. Det ger en väsentlig klimatnytta

Försvarsförmåga

Upprustningen av det svenska försvaret och NATO-medlemskapet ställer helt nya krav på Sveriges förmåga och infrastruktur.

För ett starkare näringsliv

Att bygga ut persontrafiken mellan Östersund – Umeå är en viktig åtgärd för utveckling av näringslivet i våra kommuner.

Kostnadseffektivt

Med tanke på att järnvägen redan finns krävs inte stora åtgärder för att göra persontrafik på Övre Ådalen till verklighet.

Ett första steg är plattformsåtgärder vid ett antal stationer samt inköp av nya fordon för att trafikera sträckan. Det skulle innebära att persontrafik på Övre Ådalsbanan skulle kunna bli verklighet innan 2030.

Det gröna stråket

En satsning på Övre Ådalsbanan skulle möjliggöra att binda samman hela sträckan Trondheim – Vasa och skapa helt nya förutsättningar för hållbara transporter.

Trots att hamnar, städer och näring finns utspridd i öst-västlig riktning saknas fungerande infrastruktur. De geografiska avstånden i området är inte stora men avsaknad av sammanlänkande järnvägsförbindelser hämmar möjligheter till hållbara resor och transporter.