Krävs det inte stora investeringar?
Nej, de stora investeringarna har redan genomförts. Det enda som saknas är investeringar i upprustning av plattformar för ett antal stationer utmed sträckan. Kostnadsberäkningen för dessa har uppskattats till 20 miljoner kronor.
När kan trafiken vara igång?
En realistisk målbild är att persontrafiken kan vara igång mellan 2027-2029, under förutsättning att de nödvändiga politiska besluten fattas.
Klarar banan av persontrafik?
Ja. Trafikverket har de senaste åren investerat motsvarande över en miljard kronor för att stärka banan. Bland annat har räls och kontaktledningar byts ut, banvallen förstärkts och överfarter säkrats. Det betyder hastigheten höjs på banan från 40 km/h till 80 km/h. Den höjda hastigheten skapar goda förutsättningar, inte enbart för befintlig och framtida godstrafik, utan även för persontrafik.
Vad krävs för att det ska bli persontrafik?
Det krävs att regionerna och kollektivtrafik myndigheterna prioriterar och samarbetar kring frågan. De måste bland annat säkerställa att det finns tåg på plats som kan köra sträckorna. Utöver det krävs det mindre investeringar i plattformar på ett antal stationer.
Vilka är fördelarna med persontrafik?
Det finns många fördelar med att åka kollektivt, både socialt och ekonomiskt. Klimatet gynnas när fler väljer att resa med tåg istället för bil. Genom att öka tillgången på olika transportsätt ökar vi möjligheterna för människor att förflytta sig över större områden, vilket i sin tur bidrar till en större arbetsmarknad. Persontrafik gynnar också besöksnäringen som idag växer väldigt snabbt, det blir möjligt för besökare att enkelt och snabbare förflytta sig över större områden.
Varför kallar ni det för ZYAC-banan?
Bokstäverna i ZYAC utgör länsbokstäverna för Jämtland (Z), Västernorrland (Y) och Västerbotten (AC).