Försvarsmaktens utökade verksamhet ställer krav på kommunikationer i Nedre Norrland

I december 2020 beslutade riksdagen om etableringen av I 21 Västernorrlands regemente tillsammans med Jämtlands fältjägarkår i Sollefteå och Östersund. Inom några år ska regementet utbilda 250 värnpliktiga årligen, med 150 stationerade i Sollefteå och 100 i Östersund. På sikt är målet att varje ort ska kunna utbilda upp till cirka 800 värnpliktiga per år, motsvarande en brigadstorlek.

Etableringen av regementet på två orter innebär stora krav på logistik, inte minst för de värnpliktiga som behöver pendla till och från sina hemorter. Regeringen och Försvarsmakten eftersträvar att rekrytera så lokalt som möjligt, främst från Västernorrland och Jämtland samt kustområdena från Umeå till Gävle.

En avgörande faktor för att möjliggöra denna lokala rekrytering är tillgången till effektiva transportlösningar. Därför har representanter från I21 Västernorrlands regemente varit tydliga med att det finns behov av att förbättra och utöka järnvägsförbindelserna i regionen. Bland annat genom att ställa sig bakom behovet av att införa persontrafik på järnvägen mellan Umeå och Östersund via Sollefteå.

Denna förbättring av järnvägssystemet skulle inte bara underlätta för de värnpliktiga att resa, utan även stärka lokalsamhällena genom att göra dem mer tillgängliga och attraktiva för framtida investeringar och utveckling.

CATEGORIES:

Ådalsbanan

Tags:

Comments are closed

Latest Comments

Inga kommentarer att visa.